Матеріали до уроків правознавства

Матеріали до уроків правознавства

Цифрові     розминки 
 на уроках правознавства
                
        В системі правової освіти особливе місце займають уроках правознавства.
       Знання нормативно-правових актів неможливе без знань юридичний строків та термінів без того яке вони мають значення в тих чи інших галузям права.
    Краще знати юридичне значення цифр допомагають юридичні та цифрові розминки,
    Цифрова розминку, проводиться на початку уроку з метою актуалізації набутих, учнями знань на попередніх, уроках перевірку домашнього завдання.
    Така розминка допомагає сконцентрувати увагу відразу набрати високий темп навчання.
     Матеріал може бути використаний на уроках узагальнення та при підготовці учнів до районних та обласних олімпіад.

                    МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ
                               ПРАВ ЛЮДИНИ

10 грудня 1948 р. — прийняття ООН Загальної 
                                    декларації   прав людини

16 грудня 1966 р. — Міжнародний пакт про
                                    громадянські і політичні права,
                                    Міжнародний пакт про  економічні
                                    соціальні і культурні права

20 листопада 1959 р. — прийняття ООН Декларації
                                  прав   дитини

20 листопада 1989 р. — прийняття ООН Конвенції
                                    про  права дитини


                 АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО
Наведіть юридичне значення цифр

16 років — вік,з якого настає юридична відповідальність.
15 діб — термін адміністративного арешту.
2 міс. — термін виправних робіт
20 — відсоток заробітку, який перераховують державі.
До 3 років — позбавлення спеціального права.
20-60 годин — термін громадських робіт для неповнолітніх
                         (призначає суд)
 15 днів — термін,протягом якого розглядається справа про адміністративне правопорушення
3години — захід адміністративного припинення
           (затримання з метою припинення правопорушень).
 Не пізніше 2 місяців з дня вчинення — може бути накладено адміністративне стягнення


                    ГРОМАДЯНСТВО УКРАЇНИ

5 років — необхідний термін проживання в Україні для
                  прийняття до громадянства.

2 роки — термін проживання для осіб,що одружені з
                  громадянами України,необхідний для прийняття
                  до громадянства України

14 років — вік, з якого неповнолітній може вирішувати
                   самостійно питання громадянства.


                 ВІЙСЬКОВА СЛУЖБА В УКРАЇНІ
Наведіть юридичне значення цифр
17р. — вік, коли проводиться приписка до призивної
             дільниці.
18р. — вік, коли юнаків призивають на військову службу.
    12-18 міс. — строк військової служби в більшості видів
                  Збройних Сил.
    18 міс. — строк строкової служби на кораблях.
     6 міс. — строк служби для військовослужбовців, що
                   мають  вищу освіту
     27 міс. — строк альтернативної служби.
     25 р. — максимальний вік призову до Збройних Сил
                  України.

                           ВЕРХОВНА РАДА
Наведіть юридичне значення цифр
450 — конституційний склад Верховної Ради
—     строк повноважень Верховної Ради
226 — мінімальна кількість депутатів, які повинні
            проголосувати за прийняття закону
300 — мінімальна кількість депутатів, які повинні
             проголосувати за прийняття конституційних законів
300 — мінімальна кількість народних депутатів, які
            повинні проголосувати за закон,щоб подолати вето
            Президента.
15 —   кількість днів, протягом яких Президент повинен
            підписати закон, прийнятий Верховною Радою, або
            повернути.
10 —   кількість днів, протягом яких Президент повинен
       підписати закон після подолання його вето   Верховною
       Радою. 
30 — кількість днів коли ВР збирається на першу сесію,
           після офіційно отриманих результатів виборів.
150 — кількість депутатів, які можуть ініціювати
          позачергове засідання ВР
45 - кількість депутатів, що мають право на звернення до
       Конституційного Суду, щодо конституційності закону.
 10 — кількість днів, через які закон набуває чинності після
       офіційного оприлюднення, якщо іншого не  
        передбачено законом.

                     ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ

Наведіть юридичне значення цифр

5 — строк повноважень Президента України

— строк повноважень депутатів ВР, Генерального
прокурора

5 — строк повноважень депутатів органів місцевого самоврядування

35 — вік, з якого громадянин України може бути обраний Президентом

10 — строк проживання в Україні для кандидата в президенти

30 днів — термін, під час якого новообраний президент вступає на пост

5 — на протязі 5 днів після офіційно оголошених результатів вступає на посаду Президент, обраний на позачергових виборах

                              СУДОВА СИСТЕМА

Наведіть юридичне значення цифр

3 — стаж роботи в галузі права, необхідний для
призначення судді суду загальної юрисдикції.

5— строк повноваження судді якого призначено вперше

9— строк повноважень судді Конституційного Суду України

10— строк проживання на Україні необхідний для обрання суддею

18— кількість суддів Конституційного Суду

25— мінімальний вік судді суду загальної юрисдикції

40— мінімальний вік судді Конституційного Суду

65— граничний вік судді

20— кількість членів Вищої Ради юстиції

20 - термін проживання в Україні для члена Конституційного Суду

                                ЦИВІЛЬНЕ ПРАВО

Наведіть юридичне значення цифр

14 р. — часткова дієздатність,(особа має право здійснювати
дрібні побутові правочини малолітня особа.)
14-18 р. — неповна цивільна дієздатність,( особа має право розпоряджатися своїм заробітком, стипендією), неповнолітня особа.
18р. — повна цивільна дієздатність, повнолітня особа.
1р. — відсутність особи протягом року в місці постійного проживання, відсутність відомостей про неї підставою для визнання її безвісно відсутньою.
14 р. — вік, з якого припиняється опіка.
14-18 — вік, з якого встановлюється піклування.
— кількість черг спадкування.
3 р. — загальна позовна давність.
1 рік — спеціальна позовна давність.
5 р. — позовна давність що застосовується до вимог про
визнання правочину недійсним.
10 р. — позовна давність, що застосовується до вимог про
застосування наслідків нікчемного правочину.
70 р. — строк чинності майнових прав інтелектуальної власності на твір для спадкоємців.


                              ТРУДОВЕ ПРАВО

Наведіть юридичне значення цифр

14,15,16 — вік вступу на роботу за різними умовами.
3місяці — максимальна тривалість випробувального терміну
5 днів — строк видачі трудової книжки.
40 год. — максимальна тривалість робочого тижня.
36 — максимальна тривалість робочого тижня для
неповнолітніх віком від 16-18 р. та працівників зайнятих на шкідливих умовах.
24 — мінімальна тривалість робочого тижня для
неповнолітніх віком від 14-16 років.
14 — мінімальний вік прийому на роботу.
1міс.— тривалість випробування для робітників.
3 год. — відсутність на робочому місті без поважної
причини є підставою для звільнення.
31 день — тривалість відпустки для неповнолітніх.
14 днів — термін потрібний для попередження про
звільнення за власним бажанням.
З 22 годин - до 6 год. — робота в нічний час
6місяців — після цього терміну безперервної роботи
працівник має право на відпустку повної тривалості


                           ПОЛІТИЧНІ ПРАВА

Наведіть юридичне значення цифр

6 — мінімальний вік членів дитячої організації.
— максимальний вік членів дитячої організації, коли потрібна згода батьків.
14— мінімальний вік членства в молодіжній організації.
15— мінімальний вік засновників молодіжної організації.
18 — мінімальний вік засновників та членів партії.
Мінімальний вік виборців.
21 — мінімальний вік для кандидата в депутати Верховної Ради.
4 — мінімальний відсоток голосів які повинні отримати
партії у виборах до Верховної Ради.
3 млн. — мінімальна кількість виборців, які повинні
висловитись за проведення референдуму.
100 тис. — мінімальна кількість підписів, які потрібно
зібрати в області, для проведення референдуму за
народною ініціативою.
35 —максимальний вік члена молодіжної організації (14-35)


                      ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО

50 — середньооблікова чисельність працюючих для малого підприємства.

250 осіб — велике підприємство

10 днів — строк необхідний для здійснення державної реєстрації суб'єктів господарювання.

7 років — строк повноважень Голови антимонопольного комітету

                                СІМЕЙНЕ ПРАВО
Наведіть юридичне значення цифр
14 — вік, з якого неповнолітні самостійно вирішують питання проживання при розлученні батьків
18— шлюбний вік для дівчат.
18 — шлюбний вік для чоловіків.
14 — вік особи, якій за рішенням суду, може бути надано право на шлюб.
1 місяць — термін після спливу якого, органи РАГСу реєструють шлюб
10-14 років — вік, з якого враховується судом, бажання дитини при визначенні місця проживання в разі розлучення батьків.
1місяць — термін, після спливу якого, органи РАГСу можуть розірвати шлюб, якщо подружжя не має дітей.
7 років — вік, по досягненню якого, дитина дає згоду на зміну свого прізвища.
14 років — вік, з якого неповнолітні діти можуть звернутися до суду для захисту своїх прав та інтересів.
2місяці — термін,після спливу якого дитина покинута в може бути усиновлена.
21 р. — вік з якого дієздатна особа може бути усиновлювачем.
18 р. — мінімальна різниця у віці для усиновлювача повнолітньої особи.
14 р. — граничний вік малолітньої дитини над якою встановлюється опіка.
14-18 р. — вік неповнолітньої особи, над якою встановлюється піклування.
1 місяць — термін протягом якого дитина повинна бути зареєстрована.
45 років — максимальна різниця у віці між усиновлювачем та дитиною

                     КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО

Наведіть юридичне значення цифр

16— вік, з якого настає кримінальна відповідальність.
14— вік, з якого настає кримінальна відповідальність
за окремі злочини.
2р.- 6 міс. — термін виправних робіт для повнолітніх.
1 р.-2 міс. — термін виправних робіт для неповнолітніх.
15-45діб — термін арешту для неповнолітніх.
15років — максимальний термін позбавлення волі
1рік        — найменший термін позбавлення волі для неповнолітніх.
120 год. — максимальна тривалість громадських робіт для неповнолітніх.
500 — неоподаткованих мінімумів доходів громадян —
штраф для неповнолітніх
60-240 годин — тривалість громадських робіт
30-120 годин — тривалість громадських робіт для
неповнолітніх.
місяці — термін тримання під вартою під час досудового розслідування

4 місяці — максимальний термін тримання під вартою під час досудового розслідування




Тема уроку:  КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО НА ОСВІТУ
Мета уроку: 
ü ознайомити учнів із основними положеннями конституційного права громадян України на освіту, нормативними документами, що врегульовують право на освіту, наявністю форм навчання, системою освіти в Україні; 
ü формувати правовий понятійний апарат, розуміння потреби в неперервній освіті та самоосвіті, розвивати вміння працювати з юридичними документами, уміння аналізувати нормативні акти;
ü виховувати правову культуру, громадянську активність, повагу до законодавства України.
Обладнання уроку: Конституція України, витяги Законів «Про освіту», роздатковий матеріал, схеми, таблиці, ілюстрації, підручник, епіграфи до уроку.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок  учнів.

1. Бесіда з класом.
Вчитель: Згадайте, що таке права і свободи? Коли вони наступають?
- Як класифікуються права людини? (Громадянські (особисті), політичні, соціально-економічні, культурні).
- Перелічить громадянські (особисті) права громадян (Право на життя, право на повагу гідності, право на свободу та особисту недоторканність, недоторканність житла, таємниця листування, телефонних розмов, невтручання в особисте та сімейне життя, свобода пересування, вибір місця проживання, свобода думки та слова, свобода світогляду та віросповідання, право на правову допомогу, презумпція невинності).
- Які права відносяться до групи політичних прав? (Право вільно висловлювати свої погляди та переконання, вільно збирати, зберігати та використовувати інформацію, право об’єднуватися в політичні партії та громадянські організації, право брати участь в управлінні суспільством і державою, право проводити збори, мітинги, демонстрації, право на письмові та усні індивідуальні або колективні звернення до органів державної влади).
- Перерахуйте соціально-економічні права. (Право приватної власності, право на підприємницьку діяльність, право на працю, право на страйк, право на відпочинок, право на соціальний захист, право на житло, право на належний життєвий рівень, право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування, право на освіту).
- Яке найголовніше право для дітей вашого віку ви вже здійснюєте? (Право на освіту).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Кожен із вас мріє про те, щоб мати у дорослому житті гарну роботу? А що ви вкладаєте в це поняття? (Високооплачувана, цікава, престижна).
- Яка умова допоможе отримати таку роботу? (Гарна, якісна освіта).
Отже, шлях до мрії лежить через її величність ОСВІТУ. Якою буде у вас освіта, такі ви матимете можливості отримати цікаву, престижну, високооплачувану роботу.
- Які асоціації у вас викликає слово «Освіта» (Школа, інститут, навчальний заклад, вчитель, оцінки, екзамен, канікули, уроки, конкурси).
Вчитель: Послухайте притчу про бритву, яку полюбляв розповідати своїм учням Леонардо да Вінчі і подумайте, про що вона говорить.
«Одного разу сонячний промінь упав на бритву, і вона засяяла, засліплюючи все навкруги. Побачивши своє відбиття у дзеркалі, бритва прийшла в захоплення, але відразу згадала, що їй доводиться голити густі чоловічі бороди, а перед цим її гострять на грубому бруску, і вона вирішила сховатися в таємному місці. Минув час, і бритва знову захотіла подивитися на себе в дзеркало. Але її лезо не виблискувало, його з’їла іржа, воно стало зазубреним, як стара пила. Так і людський розум притупляється та іржавіє від бездіяльності».
Отже світлом для кожного з нас  мають бути знання – головне багатство в нашому житті. І сьогодні ми спробуємо ще більше дізнатися про право на освіту.
Знайомство із епіграфом уроку.


ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя з елементами бесіди з учнями.
В усі часи освіта була великим благом. У давніх мудреців античного світу був вислів «alea mea mecum porto»  («Все моє ношу з собою»). Г. Сковорода говорив: «З усіх скарбів найкращий – знання. Їх не можна ні вкрасти, ні згубити, ні знищити». Мудрий український народ передав нам у спадщину цілу низку прислів’їв та приказок про освіту та знання.
- Які з них вам відомі? (Діти говорять прислів’я).
- Які історичні факти вам відомі про освіту в Україні часів Київської Русі, козацтва, у складі Російської імперії? ( Князь Ярослав Мудрий відкривав школи; козаки виділяли кошти для будівництва шкіл; натомість у Російській імперії тривала русифікація, закривалися школи, дівчата не вчилися, бідні не мали змоги навчатися).
Нині ми живемо в незалежній державі Україні.
-    Коли Україна стала суверенною та незалежною державою? (24 серпня 1991 р.)Громадяни  України повинні знати закони своєї держави. Головним її законом є Коституція.
- Коли було прийнято Конституцію України? (28 червня 1996 р.)
У незалежній Україні права і свободи громадян закріплено конституційно (наприклад, законодавство про освіту в Україні).

2. Робота із першоджерелами: а) Конституція України;
ст. 53 – ознайомлення із основними положеннями:
1.Обовязковість середньої освіти.
2. Право на безплатну дошкільну, середню, вищу освіту.
3. Держава забезпечує розвиток освіти.
4. Право на пільги та стипендії учням та студентам
5. Право на вивчення рідної мови громадянам національних меншин.
- У чому полягає значення освіти в житті людини?
- Навіщо учням необхідно знати про своє право на освіту та знайомитися із законодавством про освіту?
-    Для того щоб здійснювати свої права та обов’язки.
-    Щоб гідно жити, потрібно мати знання, а знання людина отримує через освіту.
-    Неграмотна людина не може здійснити своє право на участь у виборах до органів влади. Вони не зможуть зрозуміти своєї ролі в них.
-    Неосвічена людина не може розраховувати на високооплачувану роботу, не зможе прочитати навіть інформацію про робочі місця.
-    Неосвічених людей можуть обманути під час укладання різноманітних угод, контрактів.
-    Неграмотні люди не знають законів держави, тому часто порушують їх.
-    Відсутність знань веде до злочинів, погіршення здоров’я, нерівності між людьми, злиденності.
-    Знання роблять людину сильною та духовно багатою.
-    Держава сильна розумними людьми.

б) Міжнародні документи про права людини;
Вчитель: Ми з вами вивчали деякі міжнародні документи, в яких ішлося про освіту. Що це за документи? (Загальна декларація прав людини, прийнята Генеральною асамблеєю ООН у 1948 році).
Ст. 26. ЗАГАЛЬНА ДЕКЛАРАЦІЯ ПРАВ ЛЮДИНИ:
«Освіта має бути безкоштовною принаймні щодо початкової та загальної освіти... Освіта має спрямовуватись до цілковитого розвитку людської особистості».
- Чи є юридичним документом Загальна декларація прав людини?
- З яким міжнародним документом ви ще знайомі? (З Конвенцією ООН про права дитини, 1989 р.)
Ст. 28. КОНВЕНЦІЯ ООН ПРО ПРАВА ДИТИНИ:
«Дитина має право на освіту, і обовязок держави полягає в забезпеченні безкоштовної та обовязкової початкової освіти, у заохоченні  середньої освіти, доступної для кожної дитини, та в забезпеченні доступності вищої освіти для всіх на основі здібностей… Шкільна дисципліна має забезпечуватися з урахуванням прав та за умови поваги гідності дитини».

3. Порівняння документів.
- Давайте порівняємо статті Конвенції та Конституції. Що у них спільного? У чому їх відмінності? (У нашій державі повна загальна середня освіта є обов’язковою).
- Про що це свідчить? (Про можливості нашої держави, турботу держави про підростаюче покоління).
Крім Конституції, норми в галузі освіти закріплюють Закони «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про вищу освіту», про дошкільну освіту та інші. У них визначені основні принципи, на яких ґрунтується освіта.
Принципи освіти:
1.      доступність;
2.      рівність умов;
3.      гуманізм, демократизм;
4.      науковість, світський характер;
5.      безперервність, наступність;
6.      різноманітність;
7.      зв’язок із національною та світовою культурою.
Закони розвивають правовий статус навчальних закладів.

4. Робота з дефініціями:
Ліцензія – право(дозвіл)  на діяльність.
Статут - основний документ закладу освіти.
 Форма власності: приватні, комунальні, державні.
Тип закладу: школа, ліцей, гімназія, технікум, інститут, академія, університет.
Форми освіти: денна, вечірня, заочна, екстернат, педагогічний патронаж.
     
V. Закріплення нових знань, умінь і навичок учнів.

1. Бесіда з класом.
- Як здійснюється державне управління освітою? (через Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України). Воно визначає державні стандарти знань з кожного предмета, затверджує програми та підручники, контролює роботу навчальних закладів, визначає умови прийому до навчальних закладів. Через установи управління освітою, які забезпечують діяльність шкіл, допомагають їм у фінансуванні, проведенні ремонту, постачанні навчальних посібників і обладнання, контролюють діяльність навчальних закладів.

2. Робота зі схемами.

Вчитель. Закон «Про освіту» визначає права та обов’язки учнів – тобто правовий статус учня. Закон також передбачає, що кожен навчальний заклад повинен мати Статут, в якому чітко зазначені права та обов’язки учнів.
- Чи знаєте ви свої права і обов’язки?
- Який обов’язок, на вашу думку, найважливіший? (Оволодівати знаннями).


Вчитель. Отже, ми ознайомилися з основами правового регулювання права на освіту в Україні. Проте ми з вами є свідками процесу реформування освіти, змін, які мають на меті підвищити якість освіти.
- Що ви про це знаєте? (12-бальна система оцінювання, 11-річна освіта, нові предмети, нові програми, моніторинг, профільна старша школа, зовнішнє незалежне оцінювання).

3. Рішення правових  задач.
Задача «Випадок з Марійкою».
Учитель розмовляє з батьками: «Я дуже занепокоєна тим, що після 1 вересня Марійка не прийшла до школи в 10 клас».
Батько дівчинки відповів: «Ми з дружиною вирішили, що дочка не буде ходити в 10 клас, а доглядатиме вдома сестру та маленьких братів-близнюків. Справа, в тому, що на прожиття нашої сімї не вистачає однієї зарплати, тому дружина пішла на роботу. Крім того, особливих здібностей і бажання навчатися у Марійки немає. А здобувати освіту Марійка може в будь-якому віці, якщо цього захоче. Донька не сумує за школою, учителями, однокласниками, бо часто конфліктувала з ними. Вдома потрібна нянька і робочі руки. Хоча хатня робота їй не дуже до вподоби, а от доглядати братиків і сестричку їй подобається.
- Чи згодні ви з міркуваннями та вчинками батьків Марійки? Так чи ні? Чому?
- Чи повинна Марійка відвідувати школу ? Так чи ні? Чому?
- Які способи розв’язання ситуації ви можете запропонувати?

4. Практична вправа.
Завдання: Вставте пропущені слова у тексті:
                 «Конституція України проголосила _____________ освіту. Це право гарантується доступністю і ___________ дошкільної, ____________, професійно-технічної освіти в _________________ і  _________________навчальних закладах.
            Вищу освіту в ________________ і _______________ навчальних закладах можна здобути на _______________основі, мають право здобувати освіту рідною мовою.
  
  VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Метод незакінченого речення «Сьогодні я на уроці дізнався/дізналась...», «На уроці було цікавим...»,  «Я цей урок запам’ятаю, тому що...”
            Висновок. Отримання повної загальної середньої освіти є як правом, так і обов’язком кожного громадянина України. Саме здобуття освіти багато в чому є запорукою досягнення успіху в житті людини.
Виставлення оцінок і їх мотивація.
     
VІІ. Домашнє завдання.
1)    Опрацювати текст підручника.
2)    Повторити поняття до теми.
3)    Завдання диференційовані:
§     Підготувати повідомлення про освітні проблеми України.

§  Скласти мініатюру про виконання учнями Статуту школи. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий