Матеріали до уроків з історії

Матеріали до уроків історії


Козацький квест
Завдання 1 Назвати історичну особу.
5-8                                                                             9-11
1
Д.Вишневецький
1
І.Мазепа
2
Т.Шевченко
2
Б.Хмельницький
3
Я.Мудрий
3
І.Виговський
4
Л.Українка
4
І.Сірко
5
Г.Сковорода
5
П.Орлик
6
І.Франко
6
М.Грушевський
7
Б.Хмельницький
7
Володимир Великий
8
М.Грушевський
8
І.Котляревський
9
Б.Ступка
9
К.Розумовський
10
В.Кличко
10
П.Калнишевський

Завдання 2.
Конкурс «Козацька вікторина» 5-8 класи
1. Символ гетьманської влади (Булава);
2. Козаки голили голови, залишаючи довге пасмо на тім'ї, яке закладали за вухо. Як воно називалось? (Оселедець);
3. Автор повісті «Тарас Бульба» (М. Гоголь);
4. Якої віри були козаки? (православної);
5. Хто вважався Покровителькою та заступницею Січі? (Пресвята Богородиця Покрова);
6. Який народний танець є і бойовим мистецтвом козаків? (Гопак);
7. Назвіть фірмові страви козаків (Куліш, вареники, галушки, узвар, мед, квас, борщ);
8. Назвіть українські національні символи (Тризуб – герб, прапор, гімн);
9. Назвіть українські народні символи (Вінок, верба, калина, рушник);
10. Назвіть славетних жінок – українок, які стали відомими на весь світ (Маруся Богуславка, Роксолана, Леся Українка, Олена Пчілка, Ліна Костенко, княгиня Ольга);
11. Яку назву в давнину мала ріка Дніпро? (Борисфен, Славутич);
12. З чого виготовляли козацькі човни – чайки? (З липи, дуба, верби),
13. скільки козаків сідало в одну чайку? (50 – 70 )
Конкурс «Козацька вікторина»
9-11 класи
1. Що означає слово «козак»? (Вільна людина)
2. Як називалось козацьке військо? (Кіш)
3. Головний серед козаків. (Гетьман)
4. Що було символом влади гетьмана? (Булава)
5. Хто був засновником першої Запорізької Січі? (Д.Вишневецький)
6Бойове мистецтво козаків. (Бойовий гопак)
7. Як називались козацькі човни? (Чайки)
8. Хто такий пластун? (козак-розвідник)
9.  Назвіть гетьмана – героя  української народної пісні «Ой, на горі та й женці жнуть», що проміняв дружину на тютюн та люльку? (П.Сагайдачний)
10. Хто був останнім кошовим отаманом Запорізької Січі? (П.Калнишевський)
11. За чиїм наказом остаточно була знищена Запорізька Січ? (Катерини ІІ)
12. Як прізвище художника, який написав картину «Запорожці пишуть листа турецькому султану»? (І.Репін)
Завдання 3. Пазли.
Відтворити зображення. (Запорізька січ, козацькі клейноди і т.ін). Розповісти про нього.
Завдання 4. Шифровка.
(В тексті букви замінити відповідними цифрами)
1. Вони дотепні, кмітливі, винахідливі і щедрі, не прагнуть до великого багатства, але надзвичайно кохаються у своїй свободі, без якої не уявляють життя: саме через це вони такі схильні до бунтів та повстань проти місцевих вельмож, як тільки відчують утиски. Тому рідко минає 7-8 років без того, щоб вони не бунтувалися і не піднімалися проти них. (Гійом Левассер де БОПЛАН. ОПИС УКРАЇНИ)
Однак правда й те, що сотня цих козаків під прикриттям табору не побоїться і тисячі поляків чи навіть [кількох] тисяч татар. Якби вони були такі ж доблесні верхи, як і на землі, то, гадаю, були б непереможними ((Гійом Левассер де БОПЛАН. ОПИС УКРАЇНИ)
Завдання 5.
В козацьких приказках записати пропущені слова:
1.     Або ___________добути, або дома не бути. (волю)
2.     Козацькому __________нема переводу. (роду)
3.     Козак з бідою, як риба з ______________ (водою)
4.     Коли навколо вороги - то не_________, честь бережи (життя)
5.     Лучче смерть на полі, ніж життя в _______________ (неволі)
6.     На диявола є хрест, а на ворога__________! (меч)
7.     До булави треба й ______________ (голови)
8.     Терпи, козаче, ________________ будеш (отаманом)
9.     Степ та ____________ - козацька доля. (воля)
10.  Кров не водиця, ____________не годиться (проливати)
Завдання 6.
Назвіть особу:
1.     Цей державний діяч, славетний син нашої землі, здобув незалежність тогочасній Україні. Її, як самостійну козацьку державу, визнала низка країн, зокрема Австрія, Польща, Туреччина, Швеція, Італія, Трансільванія, Волощина, Молдова!Польський історик Людвік Кубаля називав його українським Кромвелем, а італієць Альберто Віміна, який бачив його на власні очі, у своїх спогадах відзначив ще тоді демократичну форму державного устрою у козаків — обов’язкове скликання Ради для обговорення важливих державних питань, коли козаки у присутності гетьмана спільно їх вирішують. (Богдан Хмельницький)
2.     Цей славетний отаман отримав своє прізвисько за рідкісну фізичну силу.
Під єдиним його портретом, що зберігся в одному з польських видань, залишився такий напис: «Був такий дужий, що ламав підкови й таляри, а як увігнав таляр у дерев’яну стіну, то треба вирубувати. Зупинив воза, що був запряжений шістьма кіньми, узявши за заднє колесо. Дишло зламав об коліно, а волячим рогом пробив дубові ворота». Про нього склали багато дум та пісень, але навідоміший, без сумніву, вірш Кобзаря, який також не оминув увагою його легендарну постать. (Іван Підкова)
3.     Загинути в бою у всі часи вважалося за честь серед козацтва, не залежно від того, хто ти є — простий козак чи кошовий отаман. Проте, не до всіх доля була прихильною. Заснований ще у XV столітті, сумної слави Соловецький монастир набув вже за радянських часів, хоча історія ув’язнень тягнеться ледь не пів тисячоліття. Тут провів останню чверть століття свого життя (а прожив він майже 113 років!) ще один славетний українець. На сьогодні він є єдиним кошовим, канонізованим Українською Православною Церквою, пам'ять якого вшановується 14 жовтня, в день Покрови Пресвятої Богородиці, покровительки козацтва.(Петро Калнишевський)
4.     Цей кошовий отаман, герой багатьох пісень та переказів, є, мабуть, найлегендарнішою постаттю в історії козацтва. Він здійснив понад півсотні військових походів (за деякими даними близько семидесяти) і жодного (!!) не програв. Турки й татари називали його шайтаном, а турецькі матері лякали дітей його іменем. Запорізька Січ дванадцять разів обирала його отаманом, а сила його була такою, що й досі не вщухають інтриги щодо його надзвичайних здібностей і тайни смерті. Звичайно, ви вже здогадалися про кого мова, а як ні, то можете пошукати його прізвище... у періодичній таблиці хімічних елементів — отака сила характерника! (Сірко)
5.     Ця битва мала надзвичайно широкий резонанс у Європі. В Москві звістка викликала велику тривогу, адже після «смутних часів» ще ніхто так не загрожував їй. Російський історик С. Соловйов так описав події: «Цвіт московської кінноти, що відбув щасливі походи 1654 і 1655 років, загинув у один день, і ніколи вже після того цар московський не був у силі вивести в поле такого блискучого війська. В жалібній одежі вийшов цар Олексій Михайлович до народу, й жах напав на Москву». Цар звелів готуватися до оборони і навіть сам наглядав над земляними роботами. До Москви почали прибувати біженці, поширилися чутки, що цар виїде за Волгу, в Ярославль. Виговський і справді готував наступ на Москву, але невдовзі, коли татари почали чинити наскоки за кордон, був змушений відмовитися від свого наміру. Назвіть місто, де відбулася ця битва. А якщо раптом ви заплутаєтесь у першоджерелах, то майте на увазі, що у назві міста чотири приголосні, всі різні, і три голосних, але всі однакові. (Конотоп, битва під Конотопом відбулася 1659 р)
6.     Лорд Байрон, Олександр Пушкін, Віктор Гюго, Юліуш Словацький, Ференц Ліст, Петро Чайковський, Тарас Шевченко, Володимир Сосюра... всі цих відомих людей об’єднує одна історична постать, якій вони присвятили свої твори. Він був першим українським гетьманом, який незмінно тримав гетьманську булаву протягом майже 22 років (8081 днів). І він знехтував всім, що було йому найдорожчого в світі, знехтував і самим життям - аби піднести свою вітчизну. (Іван Мазепа)
7.      Повна назва документа: «Договори і Постановлення Прав і вольностей Війська Запорозького між Ясновельможним паном________________, новообраним гетьманом Війська Запорозького, і між генеральною старшиною, полковниками, а також названим Військом Запорозьким, що за давнім звичаєм і за військовими правилами утверджені обома сторонами вільним голосуванням і Ясновельможного гетьмана урочистою присягою підтверджені року від Різдва Христового 1710, Квітня 5, в Бендерах.» Вкажіть діяча, імя якого пропущене в назві. (Пилип Орлик)
8.     Ориґінальна назва 48-сторінкового видання твору Касіяна Саковича: «Вѣршѣ на жалосный погреб зацного рыцера____________________, гетмана войска Єго Королевскои Милости Запорозкого». Вірші були надруковані 1622 р. й виголошені на похороні гетьмана в Провідну (Томину) неділю 1622 р., що припадала тоді на 28 квітня. Михайло Грушевський називає твір «коротким і виразистим панегіриком козацьким заслугам для Речі Посполитої і осторогою від … різних проектів на скасування козацтва». Назвіть гетьмана, імя якого пропущене в тексті (Петро Конашевич – Сагайдачний)
Підведення підсумків.
                 



Гра на уроці історії



А
Б
В
Г
1




2




3




4




5




6




Тур «Історичні шахи»
А.1  Згідно з грецькою міфологією, музою — покровителькою історії була (Кліо)
А.2 Юнака, який прагнув уникнути переслідувань з боку Аполлона і перетворився на дерево, звали: ( Кипарис)
А. 3 Коли греки захопили Трою, то запропонували її жителям узяти щось одне із власного майна. Троянець Еней як найдорожче виніс на плечах: ( мішок золота; старого батька або книги)
А.4. Боги, яких вшановували стародавні греки, жили на горі (Олімп)
А.5 Старого, що перевозив душі через ріку Стікс у царство мертвих, звали (Хірон)
А.6 Богиня правосуддя Феміда у правій руці тримає терези, а в лівій (Міч)
Б.1. Відомий грецький вчений і лікар. (Гіппократ)
Б 2. Назвіть дві великі поеми про походи греків на Трою. Хто їхній автор? («Іліада» та «Одіссея», автор — Гомер)
Б.3 Кого називають «батьком історії»? (Геродота)
Б.4 Учений, автор теорії про існування Атлантиди. (Платон)
Б.5Учений, який першим висловив ідею про те, що весь світ складається з атомів. (Демокрит)
Б.6 Кого ми називаємо «батьком комедії»? (Аристофана)
В.1 Який внесок у розвиток писемності зробили греки? (Алфавіт з 24 букв: голосні й приголосні)
В.2 Для кого з жителів Греції освіта була недоступною? (Для рабів і дівчаток)
В.3. Металева паличка з гострим кінцем для письма з одного боку, а з іншого з тупим, щоб витирати написане. (Стиль)
В. 4 У цій школі діти училися співати, танцювати, грати на музичних інструментах. Про яку школу мова йде: про афінську чи спартанську? (Про афінську)
В.5 Що афіняни називали «місцем для видовищ»? (Театр)
В.6 Школи в Греції називалися…( Академіями. Платон любив розмовляти зі своїми учнями в саду біля статуї легендарного героя Академа.)
Г1. Реформи Солона були впроваджені у (509 р . до н.е.)
Г.2 Битва біля села Марафон відбулася у (490 р. до н.е.)
Г.3 Фермопільську битву очолив спартанський цар Леонід. Це сталося у (480р. до. н.е.)
Г.4.Греко-перські війни закінчилися перемогою греків у (449 р. до. н.е.)
Г.5 Учені вважають, що поема «Іліада» та «Одіссея» були створені Гомером у (УІІІ ст. до. н.е.)
Г.6 Період правлення Перикла..(443-429 р. до. н.е. ) 

   Гра «Хід конем» розвиває логічне мислення учнів. Рухаючись ходом шахового коня ви прочитаєте уривок про Аскольдове Хрещення. Почніть шаховим конем.




Русичі прийняли християнство


Він розповів князю та старшині про

Щоб здійснити хрещення. Через деякий час до
нетлінне»
Переконавшись у диві,

У вогонь , Євангеліє, і воно
Християнське вірування та чудеса,

які творив
         Учитель,
Син Божий



Києва прибув єпископ.
сказав
«Святе Письмо –

Послів з проханням
направити місіонерів,
залишалось не ушкодженим. При цьому він



860 році послав Аскольд до Константинополя
 


Руси стали вимога – ти дива . Єпископ кинув 

     
Гра «Слабка ланка». Правила гри. Маємо 9 учасників, 7 турів та 8-й – фінал. Кожний учасник має право відповідати на ті питання, які ставляться особисто йому. Й за кожну правильну відповідь одержує 1 бал. У період туру кожен учасник отримує по 3 бали, після чого буде проходити голосування. Голосують учасники гри проти того, хто, на їхню думку, дав найменше правильних відповідей – хто є слабкою ланкою в командах, підрахування проводиться після кожного туру, аж поки на ігровому полі не залишиться 2 гравця. Фіналістам гри задають запитання, хто відповідає правильно, стає призером гри. Таку гру використовую під час проведення Тижня історії серед учнів 9-10 класів.

      КВК «Тієї слави козацької повік не забудемо» 8 клас
Мета: поглибити та узагальнити знання учнів про козаків, гетьманів України, події, які відбувалися в Україні в ХУ – ХУІІ століттях; розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати інтерес до вивчення історії України; сприяти активізації пізнавальних інтересів, навичок міжособистісного спілкування.
Ведучий: Добрий день, шановні друзі. Ми раді вітати всіх вас у нашому класі. Сьогодні  ми зібралися з вами на грі веселих і кмітливих істориків. На змаганні зустрінуться 2 команди.
 А щоб змагання було чесним,
 Ми вибрали журі почесне.
Поглянемо разом з вами друзі,
Хто буде в цім почеснім крузі.
Дозвольте представити вам членів журі…
Запрошую команди зайняти свої місця на ігровому майданчику.
І КОНКУРС. Привітання команд. Максимальна оцінка – 5 балів.
 ІІ КОНКУРС. Інтелектуальна розминка  (За хвилину кожна команда повинна набрати найбільшу кількість правильних відповідей)
Запитання до першої команди
1.      Слово „козак” у перекладі зі східних мов означає: (вільна озброєна людина)
2.      Список козаків, узятих на королівську службу (реєстр)
3.      Він побудував замок на острові Хортиця, заснував першу Запорізьку Січ (Дмитро Вишневецький)
4.      Перша згадка про козаків (1489 р.)
5.      Найпопулярніший танець, що виник на Січі (гопак)
6.      Символ влади військового писаря (срібний каламар)
7.      Цей музичний інструмент використовували для скликання козаків на ради (літаври)
8.      Спеціальний пристрій з дерев’яних щитів на колесах або полозах з отворами для рушниць і гармат (гуляй-городи)
9.      Найбільш відомий невільницький ринок у Криму (Кафа)
10.  Друге ім.’я Богдана Хмельницького (Зиновій)
11.  Фортеця над Дніпром, збудована польським урядом (Кодак)
12.  Суттєва речова визначальна ознака, показник влади (атрибут)
13.  В перекладі з німецької мови слово „гетьман” означає (старший, гловний)
14.  Людина, яка гаряче любить свою Батьківщину (патріот)
15.  У цей рік Хмельницького обрано гетьманом (січень 1648)
16.  Містечко на Поділлі, поблизу якого польські війська у вересні 1648 року були вщент розбиті армією Богдана Хмельцького  (Пилявці)
17.  Військовий підрозділ, складова частина полку (сотня)
18.  Прапороносець, людина, яка охороняла великий полковий і малий прапори (хорунжий)
19.  Зброя, яку ставили на козацькій могилі (спис)
20.  На козацькій печатці зображено  (козак з мушкетом на лівому плечі та шаблею при боці)
21.  Її вважали покровителькою та заступницею Січі та козаків (Пресвята Богородиця Покрова)
22.  Ця українська дівчина стала дружиною турецького султана (Настя Лісовська – Роксолана)
23.  Кому належала влада на Січі?  ( Загальній раді)
Запитання до другої команди
  1. Людина, що очолювала збройний загін козаків (отаман)
  2. Козацькі відзнаки, символи влади (клейноди)
  3. У цей рік була заснована перша Запорізька Січ Дмитром Вишневецьким (1556)
  4. Хлопчик-підліток, який потрапляв на Січ з батьком або з якимось іншим родичем і оволодівав там військовим мистецтвом (джура)
  5.  Найоригінальніший і найпопулярніший серед козаків бойовий порядок (табір)
  6. Символ гетьманської влади (булава)
  7. Так українці називали поляків (ляхи)
  8. Місто, біля якого козаки здобули першу перемогу над поляками (Жовті Води)
  9. Так в історичних джерелах нерідко називали південні райони Київського та Брацлавського воєводств, що межували із землями Запорізької Січі (Волость)
  10. Бойовий прапор у військових підрозділах українського козацтва (корогва, хоругва)
  11. Козацький човен (чайка)
  12. У цей рік почалась Національно-визвольна війна під проводом Хмельницького (січень 1648р.)
  13. Військові частини, що складали козацьку армію (полки)
  14. Столицею та гетьманською резиденцією за часів правління Хмельницького було місто (Чигирин)
  15. Якого був стяг у Запорозької Січі? ( Малиновий)
  16. Героїня народної думи, яка, перебуваючи в турецькій неволі, врятувала полонених козаків (Маруся Богуславка)
  17. Місто за Дністром, де було розбито турків у 1621 році (Хотин)
  18. Центральне укріплення поселення козаків, де перебувала козацька влада (Запорізька Січ)
  19. Як приймалися рішення на загальній козацької раді козаками ( Вигуками і підкиданням шапок)
  20. Гетьман реєстрових козаків, який неодноразово здійснював успішні походи у Крим і Туреччину (Петро Сагайдачний)
  21. Ім’я козака, який втілював народне уявлення про героїв (козак Мамай)
  22. У цей рік Кодацька фортеця була зруйнована козаками на чолі з Іваном Сулимою (1635)
23. Як називалися козацькі човни? ( Чайки)
 ІІІ КОНКУРС.   “Славетні українці”
1.         Польський король Ян Собеський дуже хотів «водити дружбу» з цим гетьманом і запорожцями, щоб заручитися їхньою підтримкою в боротьбі проти турків. З цією метою король кілька разів присилав на Січ коштовні подарунки, сподіваючись «купити» прихильність отамана запорожців. Як звали цього славетного отамана Січі? (Отаман Іван Сірко)
2.         Вона була не лише гарною дружиною, а й першою жінкою Сходу і Європи. Тільки для неї однієї було збудовано величезний мавзолей, як самому Султану. Їх, султанів, було 36, але жодна з безлічі султанських жінок за всю тисячолітню історію імперії не була похована так пишно, як ця жінка – українка. Назвіть її. (Роксолана)
3.         Ось що дивне у його біографії: насправді він був молдаванином, спадкоємцем тамтешнього престолу, але тереном своєї діяльності вибрав Україну. “Головна справа його життя – писав про нього І. Франко, – заснування Києво-Могилянського колегіуму, який повинен був стати забралом православ’я та української національності”. Назвіть його. (Петро Могила)
4.         «Нащадок знатного князівського роду, черкаський і канівський староста, засновник Запорозької Січі, відомий в народі під ім'ям Байди»? (Дмитро Вишневеций)
5.         За походженням він з дрібної української шляхти. На початку війни очолив повстанські загони на Брацлавщині. Був обраний кальницьким полковником. Брав участь у всіх великих битвах, які вів Б.Хмельницький. Особливу хоробрість проявив під Берестечком. Тут через зраду кримського хана селянсько-козацьке військо потрапило в оточення, а Б.Хмельницький — у полон. Обраний в цей важкий час наказним гетьманом, він зміг вивести частину козацького війська із оточення. Керував обороною Умані. Хто це був?  (Іван Богун)
6.         Змолоду козак Запорозької Січі, учасник походів на Крим і Туреччину, став одним із найближчих соратників Б.Хмельницького. Брав участь у битвах під Жовтими Водами та Корсунем. Був призначений черкаським полковником. Під його керівництвом були звільнені від шляхти Бердичів, Полонне, Бар та ін. міста. Поранений в бою під Старокостянтиновим, він залишився у строю, брав участь у облозі Львова. Його козаки зайняли львівський Високий Замок. Помер у період епідемії чуми, яка виникла у козацькому війську під час облоги Замостя. Хто це був? . ( Максим Кривоніс)
7.         Син чигиринського сотника, він отримав освіту в єзуїтському колегіумі у Львові. В молоді роки служив у сотні свого батька. У битві під Цецорою його батько загинув, а сам він два роки провів у полоні у турків. Повернувшись, обійняв посаду військового писаря, а потім — чигиринського сотника. Брав участь у війні Франції проти Іспанії разом із загоном запорозьких козаків. Потім повернувся на Батьківщину і прийняв участь у підготовці повстання проти польського панування на Україні. Був обраний гетьманом запорозьких козаків. Хто це був? (Богдан Хмельницький)
8.         Походив з українського шляхетського роду. З 40-х pp. XVII ст. козакував. На початку Національно-визвольної війни очолив полк, що налічував близько 40 тис. осіб. На початку 1649 р. обраний полковником Брацлавського полку. Відзначився при взятті замку у Бродах, облозі Замостя, обороні Меджибіжа. Виступав проти Зборівського договору (1649 p.), вимагав продовження боротьби з польськими загарбниками. У вересні 1650 р. Очолював козацькі полки, які взяли столицю Молдавії — Ясси. Загинув 1651 року, обороняючи від польських військ м. Красне на Поділлі. Хто це був? (Данило Нечай)
ІІІ КОНКУРС Шифрувальний
Суть  його в тому, щоб розгадати слово, зашифроване на картках. Підказка на табло, що нагадує телефонне.
1.      Один з істориків, що описав «Історію запорізьких козаків» (Д.Яворницький)
2.      Один з істориків, що описав Хмельниччину (М.Грушевський)
3.      Подорож віруючих до святих місць для виконання релігійних обрядів . (Паломництво)
4.      Релігійна книга з текстами церковних служб (Требник)
Шифрувальний конкурс

АБВ
ГҐД
ЕЄЖ
ЗИІ
ЇЙК
1
2
3
4
5
ЛМН
ОПР
СТУ
ФХЦ
ЧШЩ
6
7
8
9
10
ЬЮЯ




11





 1)11*1*7*7*6*9*11*5*4*5
           2)2*7*8*10*3*1*8*11*5*4*5
 3)7*1*6*7*6*6*4*9*8*1*7
 4)8*7*3*1*6*4*5
ІV КОНКУРС.  Конкурс капітанів.
Капітани повинні відгадати та пояснити крилатий вираз.
1. Крилатий виріз. Купці везли товар на ринок. Раптом зламалося колесо воза, і все, що було на ньому , впало на землю. Купці розвели руками і з сумом вигукнули: «…» ( « Що звозу упало, те пропало». Ця приказка виникла в Середні віки, коли земля й усе, що знаходилося на ній, належало феодалові. Якщо падав товар з воза, він безповоротно ставав власністю володаря землі.)
2. За давніх часів, коли основна маса населення, будучи неписьменною, не могла робити пам'ятних записів, багато князівських і боярських слуг, що вели облік того, що надійшло від населення панові, носили при собі спеціальні дощечки, на яких робили всілякі замітки — за­рубки. Назва цих дощечок і стала складовою частиною виразу. Вжи­вається в значенні «дуже міцно запам'ятати». («Зарубати на носі»)
3. Прохач у царській Росії, коли звертався в установу або суд, то робив підношення для прискорення розгляду справ. Якщо його «подарунок» не приймали, то він ішов зі своїм підношенням назад. Означає «піти ні з чим, нічого не домогтися».
 («Залишитися з носом»)
4. Вираз походить від афоризму, приписуваного старогрецькому лікареві Гіппократу (460-370 до н. е.):  "Чого не лікують ліки, те виліковує залізо, чого не лікує залізо, те виліковує вогонь". Пізніше (у римських поетів І ст. до н. е.) вислів набув переносного значення: знищувати ворога зброєю і пожежами.  Зараз він означає, безжалісно знищувати що-небудь, застосовуючи крайні міри насильства.  Ці слова були гаслом польської шляхти; часто використовуються для її характеристики. («Вогнем та мечем»)
5. Євангельська притча розповідає про раба, який, одержавши від свого пана срібну монету (талант), закопав її в землю замість того, щоб пустити в обіг і одержати прибуток.
( Зарити талант (скарб) у землю  У переносному значенні "зарити талант в землю" - не використати наявних можливостей; загубити обдаровання.)
6. Походить цей вислів з другої книги "Од" (ода 10, строфа 5) римського поета Горація (65-8 до н. е.). Вживається для характеристики вчинків людини, що уникає крайнощів і рішучих дій.( Золота середина)
VІІІ КОНКУРС.  Для болільників.
Зараз у болільників є можливість заробити своїй команді бал. О.В. Суворов говорив: « Кожен воїн повинен розуміти свій маневр. Воюють не числом, а умінням». Він часто користувався прислів’ями і приказками, та й сам створив немало афоризмів, що дійшли до нас у його знаменитій « Науці перемагати».
Вчитель: Як би довго ми змагалися. Як би добре нам не було вболівати, але наш КВК підходить до кінця. Але, любі друзі у історії немає кінця, тому що продовжувати її вам. Нашому КВК кінець, а хто слухав – молодець. Слово надається жури.
   
«Щасливий випадок» - гра сприяє  активізації пізнавальних інтересів, навичок між особистісного спілкування в учнів. Однією з форм проведення гри є гра «О, щасливчик»
    З теми Стародавні Індія та Китай пропоную провести з учнями гру " О, Щасливчик!"
   За кожну правильну відповідь гравець отримує 2 бали. " Щасливчик той, хто дасть відповідь на 6 запитань поспіль і набере 12 балів.
1.Перші держави і міста в Індії виникли:
а) XXIII-XVIII ст.. до н. е;      б) XXII- XXIII  ст.. до н. е.;   в) XXIII- XVI ст.. до н.е.
2. Міста – центри найдавнішої цивілізації долини річки Інд:
а) Мохеджо-Даро;            б) Делі;    в) Паталіпутра.
3. Найдавніший збірник індійської релігійної літератури:
      а) " Веди";      б) " Біблія";     в) " Рігведа".
4. Творцем буддизму був:
      а) Чандрарагупта Маур`я ;  б) Сіддахарта Гаутама;   в) Аш ока.
5. Хто такі брахмани:
      а) царі у Стародавньої Індії; б) вільні общинники в Індії;   в) жерці в Індії.
6. Повстання " жовтих пов'язок" у Китаї очолив:
      а) Лю Бан;   б) Чжан Цяо;  в) Лао Цзи.
7. Дві великі річки, на берегах яких селилися китайці, мали назви:
      а) Хуанхе та Янцзи;  б) Іраваді та Меконг;   в) Хуанхе та Меконг.
8. Сином неба називали:
       а) індійського царя;  б) китайського імператора;    в) Будду.
9. Кому належать слова:" Правитель повинен бути правителем, батько - батьком, син – сином".
      а) Конфуцію;     б) Лао – цзи;     в) Чжан Хену.
10. Бажати щастя, здоров`я  та процвітання прийнято у всьому світі. Головним побажанням в тогочасному Китаї було:
      а) "три багато" – років, синів, багатства;
      б) " два багато" – років та багатства;
      в) "чотири багато" – років, здоров`я , синів , багатства.
11. Сейсмограф – приклад для визначення сили підземних повштохів при землетрусах було винайдено:
       а) Індії;   б) Китаї;   в) Єгипті .
12. Терміни математики: цифра, сінус, корінь мають:
       а) індійське походження;    б) китайське походження; в) єгипетське походження.
13. Чай у перекладі з китайської:
        а) " молодий листочок"; б) " молода квіточка";    в)" старий лист".
14. Інша назва фарфору:
       а) скло;     б) порцеляна,  в) фаянс.
15. Матеріал для письма, винайдений китайцями6
       а) папір;     б) пергамент; в)  папірус.
16. Основний продукт харчування китайців:
        а) рис;     б) просо; в)пшениця.
17. Ім`я  індійського царя, який воював з Александром Македонським:
       а) Пор;     б) Гор; в) Ашока.
18. У лісах Індії водилися такі тварини, як:
       а) слони;     б) динозаври;  в) білі ведмеді.

  З метою узагальнення та систематизації знань учнів в 6 класі провожу гру «Історична регата». Правила проведення регати.
     Регата проводиться по країнам Стародавнього світу: Єгипет, країни Передньої Азії, Індія, Китай, Давня Греція, Стародавній Рим.
      Кораблі гравців та корабельна чолі з адміралом( ведучим)та двома контр – адміралами (його помічниками) вирушають в нелегку подорож , в якій вони зустрінуться з мешканцями стародавнього світу. На цьому шляху їх підстерігають небезпечні рифи, шторми, у вигляді різних запитань з історії. До кожного питання – три варіанта відповідей А В С, Н – означає – ні одна з запропонованих відповідей не вірна.
     По сигналу контр – адмірала капітани кораблів піднімають прапори з правильною відповіддю Якщо команда не вірно відповідає на запитання, то корабель отримує пошкодження. Команда. Яка отримає найменшу кількість уламок , і виграє регату.

Хід регати.
Адмірал: Сьогодні ми вирушаємо в подорож по країнах Стародавнього світу, на нас чекають цікаві місця, люди. На цьому шляху, звичайно ,нас зустрінуть різні перешкоди та небезпеки, але я вірю в те ,що всі кораблі повернуться додому з найменшими втратами. Сьогодні в довгу дорогу вирушають кораблі (назви, команда, капітан). Якщо правила зрозуміло” Доброго шляху, друзі!
Звучить музика.
   Перша наша зупинка це столиця об’єднаної держави Верхнього і Нижнього Єгипту –Мемфіс.( на дошці  відповідні картини).А зараз питання.
1. У 1821 році французький учений Жак Шампольон:
А) відрив гробницю фараона Тутанхамона;
         В) дослідив піраміду фараона Хеопса;
С) розшифрував єгипетські  ієрогліфи.
2.Фараоном – реформатором, який встановив у Єгипті єдиний культ бога сонця Атона ,був:
            А) Тутмос ІІІ; В) Єхнатон; С) Рамзес ІІ.
3.Об `єднання  Верхнього ы Нижнього Єгипту в єдину державу відбулося у :
            А) 3000 р. до н. є .; В) 2600 р. до н. є ;  С) 1750 р. до н. є.
4. Стародавні єгиптяни називали свою країну:
            А)” Єгипет”; В)” Чорна земля”; С)” Червона земля”.
5.Найбільшою з гробниць, побудованих стародавніми єгиптянами , є піраміда фараона:
            А) Хефрена; В) Мікеріна ; С) Хеопса.
6. Стародавні єгиптяни писали на:
            А) папері; В) пергаменті; С) папірусі.
Адмірал: Країни Передньої Азії – наша наступна зупинка. Ось такі питання:
1. Дві великі річки Месопотамії – Тигр і Євфрат впадають у :
            А) Середземне море; В) Червоне море; С) Перську затоку.
2.Масово переселятися на неосвоєні землі та засновувати там свої міста стали:
            А) перси; В) ассирійці; С) фінікійці .
3. Столицею Ассирійської держави було місто:
            А) Ашшур; В) Ніневія; С) Вавилон.
4.Славнозвісна бібліотека царя Ашшурбаніпала, яка складалася з 30 тисяч глиняних табличок, була знайдена під час розкопок міста:
            А) Ніневія; В) Вавилона; С) Бібла.
5. Збірник із 282 законів у Вавилонської державі було складено царем:
А) Саргоном; В) Хаммурапі ; С) Дарієм.
6.Клинопис було винайдено :
            А) персами; В) фінікійцями; С) шумерами.
Адмірал: А зараз ми підпливаємо до країни, де півтори тисячі років тому з’явилися шахи. Це , як ви же здогадалися - Індія.
Контр – адмірал: Наші питання про Індію:
1. Двома містами – центрами найдавнішої цивілізації долини річки Інд були:
            А) Делі; В) Мохенджо – Даро;        С) Хараппа.
2. Хто такі брахмани:         
            А) царі у Стародавній Індії; В) вільні общинники в Індії; С) жерці в Індії.
3.У якій послідовності з’явилися названі релігії в Індії:
            А) буддизм; В) ведизм; С) індуїзм.
4.Книга священних гімнів аріїв, написаних на санскриті ще до приходу в Індію, має назву:
            А)” Махабхарата; В)”Рамаяна”; С) Рігведа”.
5.Творцем буддизму був :
            А) Чандрагупта Мар’я ;  В) Сіддхатха Гаутама; С) Ашока.
 6.Які винаходи та відкриття були зроблені в Індії:
            А) шовк; В) папір; С) шахи.
Контр – адмірал: А зараз ми з вами опинилися в стародавньому Китаї. Ви повинні відповісти на такі запитання:
1.Дві великі річки , на берегах яких селилися давні китайці мали назви:
            А) Меконг; В) Хуанхе; С) Іраваді; D) Янцзи.
2. Будівництво Великої Китайської стени розпочато в часи правління династії:
            А) Цінь;  В ) Хань.
 3.Зановником даосизму був:
            А) Лао Цзи;  В) Конфуцій;  С) Цінь Шіхуанді.
4.Повстання” жовтих пов’язок” очолив:
            А) Лю Бан;  В) Чжан Цяо;  С) Лао Цзи.
5. Об’єднання усіх китайських земель в імперію Цінь відбулося в:
            А) 241 р. до н. є.;  В) 221 р. до н. є; С) 202 р. до н. є.
6. Які почуття мала викликати у китайців Велика Китайська стіна:
            А) захвату;   В) впевненості;  С) гордості за батьківщину.
Контр – адмірал: Ми підпливаємо до грецького берега. Культурним центром тогочасної Еллади було місто Афіни – столиця сучасної Греції, про яке сучасник писав:” Ти ідіот, якщо не бачив Афін! Якщо бачив, але не відчув захвату, ти – віслюк, а якщо за власним бажанням залишив його , ти – верблюд!”
            Афіни розташувалися в широкій долині. Зі сходу, півночі і заходу спокій жителів столиці охороняють високі гірські хребти. Потрапити до міста можна тільки через добре захищену браму. Якщо ви хотіти потрапити до міста дайте відповіді на наші питання:


1.Головним богом стародавніх греків був:
            А) Посейдон; В) Зевс;  С) Гефест.
2.Дочок Зевса Клото, Лахесис і Антропос у древніх міфах називали:
            А) мойрами; В)герперами; С) музами.
3.Устародавніх греків веселу гулянку називали знайомим нам серйозним словом:
            А) колоквіум; В) конференція; С) симпозіум.

4.Боги, яких вшановували стародавні греки , жили на горі:
            А) Джомолунгма; В)Афон; С) Олімп.
5.Коли греки захопили Трою, то запропонували її жителям узяти щось одне із власного майна. Троянець Еней як найдорожче виніс на плечах:
            А) мішок золота; В) вузлик з домашнім начинням; С) старого батька.
6.Згідно з грецькою міфологією , музою – покровителькою історії була:
            А) Мельпомена; В) Кліо; С) Талія.
7.Про які закони говорили, що вони” написані кров’ю”?
            А) закони Солона; В) закони Лікурга; С) закони Драконта.
8.З якого матеріалу будували давньогрецькі храми?
            А) цементу; В) невипаленої цегли; С) мармуру.
9.Яка грецька держава зберегла свою незалежність після завоювань Македонії?
            А) Фіви; В) Афіни; С) Спарта.
10. Яка елліністична держава була наймогутнішою?
            А) Єгипет; В) Пергам; С) Македонія.
Адмірал: Ось настав час залишати Грецію .Наш шлях пролягає  до Риму. Це наша остання зупинка. Я бачу що у вас є сили та бажання перемогти в нашої історичної регаті .А ось і наші питання: 
1.Легендарний засновник Риму:
            А) Ромул        В) Еней; С) Рем.
2.Як називалося прийшле населення в Римі?
            А) плебеї; В) патриції; С) нобілітет.
3.Хто з римських полководців захопив Галлію?
            А) Гай Юлій Цезар; В) Марк Ліциній Красс; С) Гней Помпей.
4.У якому році Італія була об’єднана під владою Рима?
            А) 509 р. до н. є.; В) 390 р. до н. є.; С) 265 р. до н. є.
5. Якого принципу дотримувалися римляни в управлінні підкорених народів?
            А)” Хліба і видовищ!”; В)” Поділяй і володарюй!”;
            С)” Стосовно ворога все дозволено”.
6.Єдиний з письменників, якому за життя римляни поставили пам’ятник :
            А) Цицерон; В) Овідій; С) Вергілій.
7. Засновником Римської імперії можна вважати :
            А) Юлія Цезаря; В) Октавина Августа; С) Корнелія Суллу.
8. Проскрипції – це:
            А) страта осіб, зазначених у списку; В) бій гладіаторів;
            С) голосування на народних зборах.
9.Які племена починають здійснювати регулярні напади на володіння Римської імперії у ІІ- ІІІ ст.?
            А) германці; В) араби; С) гуни.
10. Коли імперія була поділена на Західну і Східну?
            А) 313 р.; В) 395 р.; С)476 р.
Адмірал: Ось і закінчилася наша регата . Підведення підсумків та нагородження переможців.
   Висновок
   Не помилимося, мабуть, коли запевнятимемо: не знайдеться такого вчителя, який не хотів би своїм предметом захопити , заполонити всіх учнів того класу , де працює, викликати їхнє зацікавлення ,щирий захват, бажання вчитися й поза школою, прагнення сягати все вищих і вищих верховіть знань. Кожен день перебування дитини в школі має стати для неї святом відкриттів. Здобутків, творчості, святом, яке окрилює, надихає, перероджує-і цім запам’ятовується назавжди. А починається все з пробудження інтересу дітей до предмету ,з розгортання перед ними перспектив його освоєння , з викришування перших іскринок стійкого інтересу до навчання .
    « Знання стають бажаним надбанням маленької людини за умови, коли вони – засіб досягнення творчих, трудових ідей», - так сказав відомий педагог В.Сухомлинський. І дійсно, головною передумовою успішного навчання є творчість дитини. А як саме має вчитель зацікавити учня, пробудити дрімотні сили його інтелекту ? Надихнути на високу творчість, запалити « вогнем святого неспокою» ,постійного шукання , прагнення до розумового, духовного зростання, потягу до самовдосконалення? Це – гра.
    Інтелектуальні ігри у поєднанні з традиційними прийомами допомагають сформувати у дітей загальноосвітні й предметні компетенції. Ігри використовую не тільки під час уроків , а також у позакласної діяльності. Гра створює атмосферу життєрадісності, емоційної розкутості, доброзичливості, сприяє максимальному самовираженню учнів, мобілізації їх потенціалу, допомагає розвинути увагу, реакцію, комутативні навички, творчі здібності.  Ігрові за­вдання вимагають застосування різних інтелекту­альних навичок. Гра передбачає залучення творчого потенціалу кожного, хто до неї торкається,  а це означає, що кожний учень може проявити себе під час гри. Ігрові уроки істотно підвищують інтерес учнів до предмету Вміння включатися в гру не пов’язане з віком, хоча в кожному віці гра має свої особливості. А згодом навички, які придбали учні під час ігрової діяльності у 5,6,7,8 класах, знадобляться їм у пошуково-дослідницькій роботі, коли вони стануть старшокласниками, студентами. Слід зазначити, що учні , які найактивніші під час гри з задоволенням приймають участь у олімпіадах, історичному конкурсі «Лелека» та інших інтелектуальних змаганнях.



Дидактичні матеріали до Вступних та/або Підсумкових уроків з курсів:
«Історія стародавнього світу»/«Вступ до історії України»
«Історія середніх віків»/«Історія стародавнього світу»
«Всесвітня історія» (8 клас)/ «Історія середніх віків»
Орієнтовний термін проведення: 1 семестр, 1 вступний урок та/або 2 семестр, останній підсумковий урок
Пояснювальна записка
Дуже часто вступні уроки в 6-8 класах з історії є малоінформативними для учнів. Це зрозуміло, адже головне завдання вчителя на початку вересня «розбурхати» учнів після канікул та, спираючись на їх залишкові знання, окреслити коло подій, які вивчатимуться у новому навчальному році.
Для цікавої та якісної перевірки залишкових знань учнів можна застосувати такий прийом – на парту роздати примірник кросворду та запитань до нього. Учні працюють парами протягом часу, виділеного учителем, потім перевіряється кількість та правильність наданих відповідей. І, звісно ж, можна поставити перші (позитивні) оцінки.
Ще один варіант застосування запропонованих кросвордів – останні підсумкові уроки в 5-7 класах, коли вчитель виставляє чи вже виставив річні оцінки, а учні сидять без діла. Також найкраще працювати парами, а позитивні оцінки можна «перенести» на наступний рік.
КРОСВОРД «ВСТУП ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНИ»
  1. Прізвище видатного поета, автора «Кобзаря»
  2. Прізвище останнього кошового отамана Запорізької Січі
  3. Автор «Повісті минулих літ»
  4. Прізвище видатного державного діяча, голови Центральної Ради
  5. Найдавніше плем’я, що проживало на території сучасної України у V-ІІІ тис. до н.е.
  6. Великий князь, що запровадив на Русі християнство
  7. Кочове плем’я, що зруйнувало українські землі у 1237-1238 рр.
  8. Галузь історичної науки, що вивчає історичне минуле людського суспільства на основі речових пам’яток (знарядь праці, предметів побуту, зброї, прикрас, жител, місць поселення, поховання).
  9. Князь, укладач «Руської Правди»
  10. Слово, що в перекладі означає «незгідні»
  11. «Вільні люди», що селилися на межі Дикого поля і засновували січі
  12. Державний герб Україні, знак Володимира Великого
  13. Основний Закон держави
  14. Офіційна назва нашої держави
  15. Прізвище останнього гетьмана Війська Запорозького
  16. Історична дисципліна, що вивчає старовинні монети та медалі
  17. Прізвище першого українського гетьмана в еміграції, автора першої Конституції
  18. Прізвище українського гетьмана, учасника Полтавської битви
  19. Столиця нашої держави
  20. Ім’я гетьмана, що розпочав Національно-визвольну війну українського народу проти поляків
  21. Ім’я першого короля Галицько-Волинської держави
Відповіді:
1 - Шевченко, 2 - Калнишевський, 3 - Нестор, 4 - Грушевський, 5 - трипільці, 6 - Володимир, 7 - монголи, 8 - археологія, 9 - Ярослав, 10 - дисиденти, 11 - козаки, 12 - тризуб, 13 - Конституція, 14 - Україна, 15 - Розумовський, 16 - нумізматика, 17 - Орлик, 18 - Мазепа, 19 - Київ, 20 - Богдан, 21 - Данило
КРОСВОРД «ІСТОРІЯ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ»
  1. Назва палацу на Критському острові, будинку Мінотавра
  2. Назва західних слов’ян у ІІІ-ІV ст. н.е. візантійськими істориками
  3. Римський імператор, який запровадив християнство і заснував нову столицю
  4. Найрозумніший правитель Ізраїльсько-Іудейського царства
  5. Вавилонський правитель, творець першої відомої нам писемної збірки законів
  6. Творці однієї з найдавніших цивілізацій на території сучасної України у V-ІІІ тис. до н.е.
  7. Легендарне місто, з яким боролися греки-ахейці, і пов’язані перекази про суд Паріса, великого коня та тривалу війну
  8. Найвідоміший македонський правитель, «повелитель світу»
  9. Жителів цього полісу вважали найкращими воїнами Греції
  10. Єдине із стародавніх чудес світу, яке збереглося до наших днів
  11. Творець перської держави, іменем якого названа перська грошова одиниця
  12. Один із братів-близнюків, засновників Риму
  13. Один з найдавніших представників людського роду, вперше знайдений біля річки в Німеччині
  14. Давньоримський державний політичний і політичний діяч, полководець, творець нової системи календаря
  15. Люди, мову яких римляни не розуміли
  16. Назва слов’янських племен римськими істориками у І-ІІ ст. н.е.
  17. Найдавніша людина сучасного типу, вперше знайдена у печерах в Франції
  18. Давньокитайський філософ
  19. Назва плем’я, вторгнення якого поклало початок Великому переселенню народів
  20. Афінський архонт, творець жорстких законів
  21. Бог життєвих сил природи і родючості, владика підземного світу у стародавніх єгиптян
  22. Творець системи принципату у стародавньому Римі, перший імператор
  23. Місто у стародавній Греції, де кожних чотири роки відбувалися ігри на честь богів
  24. Назва східних слов’ян у ІІІ-ІV ст. н.е. візантійськими істориками
  25. Одна із світових релігій, започаткована у стародавній Індії
Відповіді:
1 - Лабіринт, 2 - склавини, 3 - Константин, 4 - Соломон, 5 - Хамураппі, 6 - трипільці, 7 - Троя, 8 - Александр, 9 - Спарта, 10 - піраміди, 11 - Дарій, 12 - Ромул, 13 - неандерталець, 14 - Юлій Цезар, 15 - варвари, 16 - венеди, 17 - кроманьйонець, 18 - Конфуцій, 19 - гуни, 20 - Драконт, 21 - Озіріс, 22 - Октавіан, 23 - Олімпія, 24 - анти, 25 - буддизм.
КРОСВОРД «ІСТОРІЯ СЕРЕДНІХ ВІКІВ»
  1. Середньовічна назва войовничих «північних людей» у Західній Європі
  2. Загальна назва прихильників Яна Гуса
  3. Назва англійської династії, що прийшла до влади після Війни білої і червоної троянд
  4. Загальна назва кочовиків, що у 1240-42 рр. загрожували Західній Європі
  5. «Говорильня» у Англії
  6. Візантійський імператор, проти якого боролися повстанці «Ніка»
  7. Назва селянського повстання у Франції під час Столітньої війни
  8. Прізвисько князя, який очолював переможне військо у Куликовській битві
  9. Прізвисько князя, який очолював переможне військо у Невській битві та б. на Чудському озері
  10. Назва слов’янської абетки, створеної учнями Кирила і Мефодія
  11. Загальна назва земельного наділу, який переходив від батька до сина
  12. Прізвище національної героїні Франції, яка відіграла визначну роль в Столітній війні
  13. Загальна назва учасників хрестових походів
  14. Організація, створена католицькою церквою в XIII ст. для боротьби з єретиками
  15. Ім’я великого пророка мусульман, засновника ісламу
  16. Назва суспільних груп у Індії
  17. «Відвоювання» Піренейського півострова від арабів
  18. Ім’я найвідомішого франкського правителя, від якого пішло слово «король»
  19. Узагальнена назва органу міського самоуправління
  20. Назва поселення, біля якого відбулася вирішальна битва тевтонців з польсько-литовськими військами.
Відповіді:
1 - вікінги, 2 - гусити, 3 - Тюдори, 4 - монголи, 5 - парламент, 6 - Юстиніан, 7 - Жакерія, 8 - Донськой, 9 - Невський, 10 - кирилиця, 11 - феод, 12 - Д’Арк, 13 - хрестоносці, 14 - інквізиція, 15 - Мухаммед, 16 - варни, 17 - реконкіста, 18 - Карл, 19 - магістрат, 20 - Грюнвальд.

Комментариев нет:

Отправить комментарий